Laadpalen zijn vaak eenvoudig te plaatsen bij een woning en dit wordt vaak gestimuleerd door gemeentelijke regelingen. Het vermogen van een laadpaal bepaalt de oplaadtijd van uw elektrische auto, dus het is verstandig hier rekening mee te houden.
Thuisbatterij
Heeft u zonnepanelen, dan zult u vaak energie produceren en dit niet direct verbruiken. Het overschot aan energie kan dan (tijdelijk) opgeslagen worden in de accu van uw elektrische auto. Een slimme laadpaal kan zo ingesteld worden dat deze alleen laadt met energie opgewekt door een zonnepaneel.
Terugleveren
De opgeslagen energie in de accu van uw elektrische auto kan simpelweg door de auto gebruikt worden, maar kan ook teruggeleverd worden aan uw woning. Hiervoor heeft u een bi-directionele laadpaal en een elektrische auto die bi-directioneel kan laden nodig. Op deze manier kunt u het overschot aan energie tijdelijk opslaan en weer verbruiken op momenten dat u zelf geen energie opwekt. Een accu van een elektrische auto is gemiddeld 60 kWh groot en daarmee een stuk groter dan een gemiddelde thuisbatterij van 6 kWh. Het terugleveren van stroom middels een elektrische auto wordt ook wel vehicle-to-grid (V2G) of vehicle-to-everything (V2X) genoemd.
Voordelen
- Geen extra accu nodig, u gebruikt de bestaande accu van uw elektrische auto.
- Zorgt ervoor dat u een groter deel van de zelf opgewekte energie verbruikt.
- Minder afhankelijk van het elektriciteitsnetwerk.
Aandachtspunten
- Mogelijk moet u (voor de laadpaal) de elektriciteitsaansluiting verzwaren. Hier zijn extra kosten aan verbonden.
- Op het moment zijn er nog maar weinig elektrische wagens die bi-directioneel kunnen laden.
- Op het moment zijn er nog maar weinig laadpalen die bi-directioneel laden en deze vragen ook om een hogere investering.